A most bemutatott, különleges Mercedes G-osztályú terepjárót itthon csak kevesen láthatták testközelből – egészen pontosan azok, akik részt vettek a hazai légiforgalmi irányításért felelős cég, a HungaroControl Zrt. által szervezett II. Drón Konferencia és Expón. A november eleji rendezvény azért tekinthető hiánypótlónak, mert eddig senki sem foglalkozott ilyen komolyan ezzel a témával Magyarországon.
Itt viszont rendesen megmártóztak az igazán kényes témákban is,
szó esett többek között a jogi szabályozásról (pontosabban annak hiányáról), illetve a drónokkal kapcsolatos kockázatokról és veszélyekről is. Szerencsére nem sokáig tart már a jelenlegi kusza jogi helyzet, amelyben valójában minden olyan drónozó jogellenesen repül, aki jó előre nem foglal légteret - és ne legyenek kétségeink, a legtöbben nem teszik ezt meg.
2020 nyarán teljesen új drónszabályozás jön, amely pontosan meghatározza majd, hol lehet és hol tilos drónt reptetni, illetve egy applikáció segítségével egyszerűen és gyorsan lehet hivatalosan is repülési engedélyt kérni. Dr. Palkovics László, innovációs és technológiai miniszter a megnyitó beszédében elmondta, hogy Magyarországon belátható időn belül a tízszeresére, évi húszezer fölé emelkedhet az engedélyezett drónrepülések száma.
A HungaroControl tehát egy világszínvonalú és kifejezetten izgalmas eseményen mutatta meg, hogy milyen innovatív a magyar dróntársadalom. Nyilván nem nehéz kitalálni, hogy a konferencián minket, az Autó rovatot egy négykerekű jármű nyűgözött le a leginkább, méghozzá a már említett G-Merci.
Ez a modell bizonyos szempontból az autózás csúcsa,
ahol egyszerre találkozik a kompromisszummentes luxus a végtelenített terepképességekkel.
Mi is kipróbáltuk idén nyáron a legújabb generációt, és nem tudtuk zavarba hozni. Itt viszont nem a terepszögek vagy a masszírozós ülés volt a lényeg, hanem a rendszer, amivel az autót felszerelték. A G-osztályt az Airbusból nemrégiben kivált Hensoldt hozta, amely egy elég komoly, főként katonai elektronikai hadviseléssel kapcsolatos eszközöket gyártó német központú világcég.
A drónelhárítás az egyik olyan terület, amellyel kiemelten foglalkoznak, és megdöbbentő fejlesztéseik vannak. A budapesti rendezvény egyik nemzetközi kiállítójaként
elhoztak egy komplex drónelhárító rendszert, amelynek egyik eleme ez a bizonyos autó.
Az Xpeller infra- és hagyományos kamerákból, radarokból, lézerérzékelőkből, elektronikai zavaró eszközökből és egyedi szoftverekből áll. Lehet fixen telepített vagy autóra szerelt, de hátizsák formában is elérhető.
Már a rendszer alapverziója is képes minden létező, tablet méretnél nagyobb drónt felderíteni és radarra tenni. A cég képviselőinek elmondása szerint például nagyon gazdag és híres emberek vesznek ilyet elegáns hajókra, villákhoz. Ha egy drón 2,5 kilométeres körzeten belülre kerül, az ügyfél értesítést kap a radarképernyőre, és kényelmesen el tud rejtőzni a kíváncsi szemek elől.
Ennél eggyel komolyabb az a megoldás, amely zavarni tudja az autó nagyjából 2,5 kilométeres körzetében tevékenykedő drónokat, és szükség esetén képes belenyúlni az irányításukba is.
Ilyenkor lehet a békésebb megoldást választani, és csak kiküldeni őket az ellenőrzött zónából,
esetleg leszállásra kényszeríteni őket, de az is megoldható, hogy az autóban ülő operátor egy gombnyomásra az összes itt repülő drónt leszedi.
Utóbbi esetben a Hensoldt megoldása úgy nyúl bele a környéken lévő drónok irányítórendszerébe, hogy azok nagy sebességgel a földbe állnak. Ha ez még nem lenne elég, jöhet a VADR, amely önvezető (pontosabban önrepülő) módban fogja el az ellenséget, hálóval begyűjti és visszahozza. Nehezen hihető, de ez a valóság, nem pedig egy CGI-jal megtámogatott Black-Mirror rész.
A bemutatott autó tetejére szenzorokat, kamerákat és radarokat pakoltak nagy sűrűségben, belül pedig egy kisebb irányítóközpont kapott helyet, szép nagy kijelzőkkel. Az impozáns szett nappal és éjszaka,
időjárási körülményektől függetlenül képes csúcsteljesítményt nyújtani.
A cég angol munkatársa szerint rendben van a Mercedes G-osztály, de azért ő mégiscsak inkább egy Range Rovernek szavazott volna bizalmat.
Dél-afrikai és londoni irodájuk egyébként Land Rovereket és Toyota Hiluxokat is használ hasonló célra, de itt nem az autó a lényeg, hanem ami benne és rajta van. A dróntechnológia alaposan felforgatja a gazdaságot és megváltoztatja az életünket. Bár még csak az út elején tartunk, nem lehet nem észrevenni az egyértelmű jeleket: alig egy évtized múlva egészen másképp működik majd a házhozszállítás, a baleseti helyszínelés, a permetezés és talán még a taxizás is.
A rendezvényen látottak és hallottak alapján viszont sok okunk nincs félni az új technológiától. Ahogyan az autók megjelenése új és addig ismeretlen kihívásokat jelentett egy évszázaddal ezelőtt,
úgy most a drónok robbanásszerű terjedése alakíthatja át a mobilitást.
Ahogyan akkor rettegtek a hangos, büdös és ijesztően gyors járművektől, amelyek rossz kezekbe kerülve komoly pusztítást okozhatnak, most sokan a drónoktól tartanak.
A készülő szabályozás, és az itt is bemutatott biztonsági fejlesztések azonban azt jelzik, hogy jó úton járnak az iparágat formálók. Ki tudja, talán a néhány éven belül az eget benépesítő, halkan zümmögő pilóta nélküli légi járművek ugyanúgy a megszokott utcakép részei lesznek, mint most a dugóban álló autók. A beállt M0, a belvárosi dugó, a reménytelenül hosszú autóban várakozás pedig reméljük, addigra történelem lesz, talán épp a drónoknak köszönhetően.